Ciasto dyniowe

13:36

Moją ulubioną porą roku jest jesień. Ogród przebarwia się wtedy w ciepłe barwy, a soczystą zieleń trawy pod stopami przykrywa dywan złocistych liści.

Ostatnie ciepłe promienie słońca padają na rumieniące się późne odmiany jabłek, winogron i gruszek,  a z ogródków warzywnych wyglądają dojrzewające dynie.
Tym pomarańczowym tematem dzisiaj się zajęłam.
Mało kto wie ile dobroci zawiera w sobie ta niepozorna jagoda. Dynia jest niskokaloryczna, 10dag miąższu to zaledwie 28kcal, bogata jest w miedź, fosfor,wapń,potas, żelazo,cynk, selen oraz witaminy z grupy B, Witaminę: A, C, D, oraz B-karoten.
Warto wiedzieć, że nawet po ugotowaniu nie traci swoich wartości.

Ja z mojej dyni przygotowałam babkę dyniową. Niesamowicie miękka, pachnąca przyprawami korzennymi w dwóch wersjach : mocno korzenno-czekoladowej i mocno dyniowej o maślano-dyniowym posmaku. 

do przygotowania dwóch ciast użyłam: 
  • 2 margaryny lub masła
  • 500g musu dyniowego
  • 600g masła
  • 2 cukry wanilinowe
  • 6 jaj
  • 1kg mąki
  • 4 łyżeczki proszku do pieczenia
dodatkowo do ciasta dyniowego :
otarta skórka z cytryny i parę kropel soku z cytryny,
opakowanie skórki z cytryny kandyzowanej

do ciasta korzennego: 
1 opakowanie przyprawy do piernika
1 łyżka kakao
1 tabliczka gorzkiej czekolady



Miąższ z dyni kroimy w kostkę i podpiekamy w piekarniku nagrzanym do 175stopni przez około 15 minut.
Po tym czasie wyjmujemy go i blendujemy na mus, dodajemy stopione masło i blendujemy na aksamitną papkę. 
Do musu dyniowo maślanego dodajemy połowę cukru i cukier wanilinowy i mieszamy do rozpuszczenia.
Białka ubijamy z cukrem na sztywną pianę po czym, dodajemy do musu dyniowo-maślanego na przemian z składnikami suchymi (mąka, proszek do pieczenia)

Gdy składniki się połączą, rozdzielamy ciasto na dwie części. 
Do jednej dodajemy pokruszoną czekoladę, przyprawy korzenne i kakao.
Do drugiej otartą skórkę z cytryny sok z cytryny i skórkę kandyzowaną,


Wylewamy ciasta do brytfanek, wkładamy do piekarnika nagrzanego do 175 stopni i pieczemy przez około godzinę.
( sprawdzamy czy ciasto nam się upiekło, wbijając patyczek drewniany lub wykałaczkę, jeżeli patyczek po wyciągnięciu będzie suchy ciasto mamy gotowe, jeżeli zostanie na nim ciasto, musimy piec dalej ;)



wersja czekoladowo-dyniowa


wersja czekoladowo-dyniowa



wersja cytrynowo-dyniowa



You Might Also Like

0 komentarze

About me

Nie jestem MasterChef'em.
Nie gotuje idealnie, tak jak każdy jestem tylko człowiekiem i mam prawo błądzić.
Czasem sypnę za dużo mąki, czasem drożdżówka nie wyrośnie, czasem beza opadnie. Mimo tych niepowodzeń nie poddaje się, tylko zawiązuje fartuch i działam dalej.
Największym sukcesem jest dla mnie to, że osoby które raz spróbują mojego wyrobu, wracają po więcej. :))


prawa autorskie

Zdjęcia umieszczane na moim blogu są mojego autorstwa. Proszę o niekopiowanie ich bez mojej zgody i poszanowanie moich praw!